דה וינצ'י

טיפים לאמן המתחיל – גירסת האוצרת

מאת: חניתה אליצור

הערה: במקרה של ציטוט או ייחוס – מתבקשים לציין את המקור.

נתחיל מהסוף.

כל העצות הטובות שבעולם אינן תחליף לעשייה של מה שאת/ה אוהב/ת ומעורר את התשוקה וההשראה שלך. אל תנסי/ה לרצות אחרים. באמנות רואים את האמת. אם אין בעבודות את האמת שלך, אלא של מישהו אחר, אין סיבה שירצו את העבודות שלך דווקא. תמיד יעדיפו את המקור.

קריירה של אמן מבוססת (כמו כל קריירה אחרת) על כישרון, יכולות ואמצעים. הכישרון האמנותי הוא נתון ואם בחרת בקריירה של אמן, סביר שיש לך אותו. היכולות והאמצעים הם לגמרי בידיים שלך ויש לפתחם ללא הפסקה.

עצתי הראשונה והחשובה מכולן – אל תפסיק/י ללמוד לעולם. שדרג/י את היכולות האמנותיות שלך – יכולות טכניות וידע (לימודי אמנות תיאורטיים). במקביל, הגדל/הגדילי את מגוון האמצעים העומדים לרשותך. השתמש/י בטכנולוגיה וברשתות החברתיות ואם אינך יודע/ת כיצד, היעזר/י במומחים לדבר. פעילות ברשתות חברתיות היא כלי חשוב והכרחי להצפת הנוכחות האמנותית שלך – מקסם/י את הנוכחות. היה/היי פעיל/ה לפחות בפייסבוק (פתח/י עמוד עסקי) ובאינסטגרם. היה/היי חבר/ה בקבוצות העוסקות באמנות (שיש בהן לפחות 1,000 חברים) ואל תהסס/י להעלות בהן עבודות עם פרטים, כולל מחיר. הקמת אתר אינטרנט עצמאי – רק במידה שיש מספיק חומרים כדי להפכו לאטרקטיבי ועשיר בתוכן. תקופת הקורונה היא זמן מתאים מאין כמותו לשדרוג יכולות ואמצעים.

קבע/י יעדים ומטרות ולשם השגתם, בנה/י תכנית עבודה שנתית עם משימות ברורות וריאליות. לאמנים מעטים יש “מסלול ישיר” להצלחה. אם בחרת לעסוק באמנות ולהצליח, בחר/י גם להשקיע בתכנון הקריירה והצטייד/י בסבלנות. יש לעבוד במקביל ולא בטור. ישנן דרכים שונות ומגוונות לקדם את הקריירה. פעל/י בכל ערוץ בעל ערך אמנותי הפתוח בפניך. גם דלת סגורה, יכולה להיפתח. “שלח/י לחמך”.

הכן/הכיני מסמך ותיק עבודות מסודר אשר יכלול דף אמן ובו פירוט תפיסת עולמך האמנותית, השכלתך האמנותית, תערוכות ופרויקטים בהם נטלת חלק. הצג/הציגי מגוון מעבודותיך (כולל פרטי שם העבודה, טכניקה, גודל, שנת יצירה). לכל אמן עבודות טובות יותר וטובות פחות – הצג/הציגי את המיטב. לפעמים, “LESS IS MORE”. התייעץ/י עם מישהו שאת/ה סומך/ת על שיקול דעתו וטעמו האמנותי.

מצא/י את טביעת האצבע האישית שלך. מצא/י את הייחוד שלך. עולם האמנות הישראלי מרובה אמנים מוכשרים רבים. המצליחים ביותר הם אלה שמצאו את המקום האישי והמייחד שלהם.

חשוב/חשבי היטב על המיתוג – כיצד ניתן לאפיין אותך סגנונית (פיגורטיבי/ריאליסטי, מופשט, נאיבי, מושגי, פופ-ארט וכיוב׳) ונושאית. למיתוג הרצוי לך, השפעה ישירה על הבחירות שתעשה/י ועל התערוכות והפרויקטים שתיקח/י בהם חלק.

“טוב שם משמן טוב” – ההצלחה כרוכה בהכרה ובהצגה. התחל/התחילי ליצור לעצמך נראות ושם בצורה מחושבת. הצג/הציגי בתערוכות קבוצתיות שיש בהן קונספט/נושא/רעיון והן בעלות משמעות – לא בתערוכות כלבו ואווירה נטולות משמעות ולא כאלה שיש בהן מספר משתתפים מעל רף מסוים – כ-15 משתתפים. הגבל/הגבילי את הסכום שאת/ה מוכן/ה להוציא עבור השתתפות בתערוכה קבוצתית. לצערי, מעטים הם חללי התצוגה המתוקצבים או האלטרנטיביים חינמיים ולכן, לרוב התערוכות הקבוצתיות יש עלות השתתפות. אם העלות היא לכיסוי הוצאות החלל, התלייה, הפרסום והגרפיקה והיא מתחלקת בין כל האמנים – עלות ההשתתפות תהיה מאות ספורות בלבד.

בחר/י בצורה מדוקדקת את התערוכות שבהן את/ה נוטל/ת חלק. השתתפות בתערוכות קבוצתיות היא חשובה, אבל לא בכל אחת, לא בכל מיקום ולא בכל מחיר. אישית, ככלל איני ממליצה על חללים שאינם ייעודיים להצגת אמנות כדוגמת לובי של בניין משרדים, קניונים וכיוב׳. אמנות אינה תחליף ל”ועדת קישוט”. כמובן, יש יוצאי דופן לכל כלל וישנם חללים מסוג זה שהם מכבדים, סלקטיביים וראויים.

הצטרף/י לאגודת האמנים המקומית במקום מגוריך. הדבר פותח פתח להשתתפות בתערוכות קבוצתיות של אגודת האמנים המקומית בחללים יעודיים לכך ובדרך כלל, בתשלום סימלי או נמוך.

לפני החלטה על תערוכת יחיד, “צבור/צברי קילומטראז'” – הצג/הציגי תערוכת יחיד רק אם באמת יש לך גוף עבודות ראוי מבחינת רמה ורעיון. אם אין לך מה לומר, אין צורך בתערוכת יחיד. המתן/המתיני.

קבע/י תקציב מקסימלי אותו את/ה יכול/ה להקדיש לתערוכת יחיד. התקציב צריך להביא בחשבון מספר פרמטרים: חלל + תלייה + אוצרות + גרפיקה (הזמנה, קטלוג, שילוט) + פרסום + כיבוד. התקציב תלוי ביכולות שלך – “אל תקפוץ/י מעל הפופיק”.

למיקום החלל משמעות רבה בקביעת עלותו, כמו גם למשך זמן התערוכה. בחר/י גלריה במיקום מרכזי עם נראות גדולה, גלריה עירונית או גלריה המוכרת כאיכותית בעולם האמנות. בדוק/בידקי את מספר הימים ושעות הפתיחה של הגלריה והאם היא פתוחה בסופי השבוע. הגדר/הגדירי לעצמך מהו קהל היעד של התערוכה שלך. קהל היעד מכתיב את המיקום הרצוי של התערוכה.

אל תתפשר/י על האוצרות. אמן/ית אינו/ה יכול/ה לאצור את עצמו/ה. אוצרות היא מקצוע ואין להתפשר בנושא. בדוק עבודות אוצרות קודמות של האוצר/ת עימו/ה את/ה רוצה לעבוד, היפגש/י אתו/ה לבחון התאמה ברמה האישית והרעיונית ובדוק/בידקי אם שכרו/ה מתאים לתקציבך. אוצר/ת טוב/ה, יגרום/תגרום לך להיות במיטבך.

מכירת עבודות – אין עונג גדול יותר בשביל אמן/ית ממכירת עבודת אמנות שלו/ה. מעבר לעניין הכספי, העובדה שמישהו רוצה לחיות עם עבודה שלך בביתו, היא מחמאה אדירה. סוגיית תמחור העבודות היא קריטית. התמחור צריך להיות ריאלי בהתאם לפרמטרים אובייקטיביים (איכות העבודה, טכניקה, גודל), מקום/חשיבות האמן/ית בזירה האמנותית, היצע עבודות מול ביקוש להן ולא פחות חשוב, תמחור שהאמן/ית יהיה/תהיה שלם/ה אתו ולא ירגיש/תרגיש חלילה מבוזה. מכירת עבודות קשורה גם להגדרת המטרות שלך. ישנם אמנים שהצגת העבודות וההכרה חשובות להם מאשר אקט המכירה וישנם אמנים שאצלם הרצון למכור עבודות ולהתפרנס מכך, עומד במקום גבוה יותר.

מכירת עבודות דורשת “עבודה”, לפרקים סיזיפית למדי. ממליצה לכל אמן/ית לפתח ערוצים שונים למכירת עבודות, אך לא לוותר בשום אופן על מכירה ישירה, אמן מול רוכש. זה אומר לשווק את עצמך ועצתי היא: “היה/היי פשוט את/ה”. מי שאוהב את האמנות שלך, כנראה יאהב גם אותך כמו שאת/ה. ישנן דרכים בהן את/ה יכול/ה לעודד מכירה – פעילות ברשתות החברתיות, אירועי “בית/סטודיו פתוח” (אין עלות חלל), תערוכות, נטילת חלק בפרויקטים חברתיים לתרומה והצגה בגלריות. פרויקטים חברתיים הם WIN WIN SITUATION, מהם כולם יוצאים נשכרים ובהם כולם עובדים למען מטרה טובה הגדולה מסכום חלקיה.

זהו, עד כאן טיפים על קצה המזלג וקצת יותר…

חשוב לומר, אין בדברים האמורים תחליף לפגישת ייעוץ ותכנון קריירה באופן פרטני. לכל אמן/ית יש “לתפור חליפה” למידותיו/ה.

מוזמנים ליצור קשר בכל אחת מהדרכים המופיעות באתר. אני אשמח.

חניתה 

דילוג לתוכן